Selasa, 10 Februari 2009

Doa Iftitah dalam solat


Bismillahirrahmanirrahim....

Sesungguhnya Nabi Muhammad pernah bersabda...


"Dari Ibnu Umar R.A katanya: Ketika kami sedang solat bersama2 Rasulullah S.A.W, tiba-tiba ada seorang lelaki dalam jamaah yang membaca: "Allahuakbarkabira walhamdulillahikathira wa subhanaAllahibukratauwwa ashila.". Maka bertanya Rasulullah S.A.W, "Siapa yang mambaca kalimat tadi?" Jawab lelaki itu, "Aku ya, Rasulullah!" Sabda Nabi:" Aku kagum terhadap kalimat itu; kerananya dibukakan segala pintu langit." Kata Ibnu Umar,"Aku tidak pernah lupa membacanya sejak kudengar Rasulullah S.A.W membacanya."

(Riwayat Muslim)


Jadi cuba kita hayati maksud doa iftitah itu sendiri:




Maksudnya: Segala Kebasaran dan Kepujian adalah untuk Allah sebanyak-banyaknya. Maha Suci Allah setiap pagi dan Petang. Aku menghadap mukaku kepada Tuhan yang menciptakan langit dan Bumi dengan keadaan tunduk dan menyerah diri dan bukanlah aku tergolong dalam golongan musyrikin. Sesungguhnya solatku, dan ibadatku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah, Tuhan Semesta Alam. Tiada sekutu bagiNya dan dengan itu aku rela diperintah dan aku tergolong dalam golongan muslimin

Semoga kita akan dapat hayati kalimah-kalimah ini dan dapat pula dipraktikkan ketika dalam solat kita...Wallahua'lam...



0 comments:

 

Pemberian Saya Untuk Awak... Copyright © 2008 Black Brown Pop Template by Ipiet's Blogger Template