Rabu, 11 Februari 2009

Kenapa Para Rasul Diutuskan Allah SWT, hah?


Kenapa Allah utus Rasul untuk berdakwah kat kita, hah?
Sini ana akan huraikan sedikit sebanyak yang ana tahu...

1) Allah SWT utus Rasul untuk ajar manusia mengenali Tuhan yang Menciptakan mereka serta menyeru mereka menyembah-Nya....

Firman Allah dalam surah Al-Anbiyaa' ayat ke 25

ﭑ ﭒ ﭓ ﭔ ﭕ ﭖ ﭗ ﭘ ﭙ ﭚ ﭛ ﭜ ﭝ ﭞ ﭟ ﭠ


Mafhumnya: Dan kami tidak mengutus sebelummu (wahai Muhammad) seseorang Rasul pun melainkan Kami mewahyukan kepadanya:" Bahawa sesungguhnya tiada Tuhan(yang berhak disembah) melainkan Aku: oleh itu, beribadatlah kamu kepadaKu."

2) Allah SWT utus Rasul untuk memberitahu manusia yang sesungguhnya mereka dicipta bukan sia2 tetapi ada tujuannya...

Firman Allah dalam surah Al-Mukminun ayat 115 dan 116...

ﮮ ﮯ ﮰ ﮱ ﯓ ﯔ ﯕ ﯖ ﯗﯘ ﯙ ﯚ ﯛ ﯜ ﯝ ﯞ ﯟ ﯠ ﯡ ﯢ ﯣ ﯤ

Mafhumnya:"Maka adakah patut kamu menyangka bahawa Kami hanya menciptakan kamu (dari tiada kepada ada) sahaja dengan tiada sebarang hikmat pada ciptaan itu? Dan kamu (menyangka pula) tidak akan dikembalikan kepada Kami?" Maka (dengan yang demikian) Maha Tinggilah Allah Yang Menguasai seluruh alam, lagi Yang Tetap Benar; tiada Tuhan melainkan Dia, Tuhan yang mempunyai Arasy yang mulia.


3) Allah SWT mengutuskan rasul untuk menyelamatkan manusia daripada perselisihan dalam perkara asas kehidupan mereka, dan menunjukkan mereka kebenaran seperti yang dikehendaki Pencipta...
Firman Allah dalam surah An-Nahl ayat 64...


ﰀ ﰁ ﰂ ﰃ ﰄ ﰅ ﰆ ﰇ ﰈ ﰉ ﰊ ﰋ ﰌ ﰍ ﰎ ﰏ

Mafhumnya: Dan tiadalah Kami menurunkan Al-Quran kepadamu (wahai Muhammad) melainkan supaya engkau menerangkan kepada mereka akan apa yang mereka berselisihan padanya; dan supaya menjadi petunjuk dan rahmat bagi orang-orang yang beriman.


4) Allah SWT mengutus para Rasul untuk menegakkan agama Islam dan memeliharanya. Termasuklah melarang perpecahan dalam agama serta melaksanakan hukum berdasarkan wahyuNya.

Firman Allah dalam surah asy-Syura ayat 13

ﭺ ﭻ ﭼ ﭽ ﭾ ﭿ ﮀ ﮁ ﮂ ﮃ ﮄ ﮅ ﮆ ﮇ ﮈ ﮉ ﮊ ﮋ ﮌ ﮍ ﮎ ﮏ ﮐ ﮑ ﮒ ﮓ ﮔ ﮕ ﮖ ﮗ ﮘ ﮙ ﮚ ﮛ ﮜ ﮝ ﮞ ﮟ ﮠ ﮡ ﮢ ﮣ

Mafhumnya: Allah telah menerangkan kepada kamu - di antara perkara-perkara ugama yang Ia tetapkan hukumnya - apa yang telah diperintahkanNya kepada Nabi Nuh, dan yang telah Kami (Allah) wahyukan kepadamu (wahai Muhammad), dan juga yang telah Kami perintahkan kepada Nabi Ibrahim dan Nabi Musa serta Nabi Isa, iaitu: "Tegakkanlah pendirian ugama, dan janganlah kamu berpecah belah atau berselisihan pada dasarnya". Berat bagi orang-orang musyrik (untuk menerima ugama tauhid) yang engkau seru mereka kepadanya. Allah memilih serta melorongkan sesiapa yang dikehendakiNya untuk menerima ugama tauhid itu, dan memberi hidayah petunjuk kepada ugamaNya itu sesiapa yang rujuk kembali kepadaNya (dengan taat).


Firman Allah SWT lagi dalam surah An-Nisaa ayat 105

ﯦ ﯧ ﯨ ﯩ ﯪ ﯫ ﯬ ﯭ ﯮ ﯯ ﯰ ﯱ ﯲ ﯳ ﯴ ﯵ

Mafhumnya: Sesungguhnya Kami menurunkan kepadamu (wahai Muhammad) Kitab (Al-Quran) dengan membawa kebenaran, supaya engkau menghukum di antara manusia menurut apa yang Allah telah tunjukkan kepadamu (melalui wahyuNya); dan janganlah engkau menjadi pembela bagi orang-orang yang khianat.

5) Allah SWT mengutuskan Rasul untuk menyampaikan berita gembira tentang nikmat yang berkekalan yang disediakan buat Mukmin sebagai balasan terhadap ketaatan mereka.
Begitu juga memberi amaran tentang azab pedih bagi orang2 Kafir sebagai balasan kepada kekufuran mereka

Firman Allah SWT dalamsurah An-Nisaa' ayat 165


ﭾ ﭿ ﮀ ﮁ ﮂ ﮃ ﮄ ﮅ ﮆ ﮇ ﮈ ﮉ ﮊ ﮋ ﮌ ﮍ

Mafhumnya:Rasul-rasul (yang Kami telah utuskan itu semuanya) pembawa khabar gembira (kepada orang-orang yang beriman), dan pembawa amaran (kepada orang-orang yang kafir dan yang berbuat maksiat), supaya tidak ada bagi manusia sesuatu hujah (atau sebarang alasan untuk berdalih pada hari kiamat kelak) terhadap Allah sesudah mengutuskan Rasul-rasul itu. Dan (ingatlah) Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.


6) Allah juga mengutuskan Rasul pada kita untuk menjadi contoh teladan terbaik bagi manusia dalam mencapai cara hidup yang lurus, akhlak yang mulia, ibadat yang betul dan supaya sentiasa mengikut petunjuk Allah SWT

Firman Allah dalam surah Al-Ahzab ayat 21

ﯯ ﯰ ﯱ ﯲ ﯳ ﯴ ﯵ ﯶ ﯷ ﯸ ﯹ ﯺ ﯻ ﯼ ﯽ ﯾ ﯿ ﰀ

Mafhumnya: Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta ia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang)

semoga ilmu yang sedikit ini dapat kita manfaatkan bersama. Wallahua'lam.



Dipetik dari BUKU KITAB TAUHID DIPERAKUI OLEH FAKTA SAINS
karya ABDUL MAJID AZIZ AZ-ZINDANI











0 comments:

 

Pemberian Saya Untuk Awak... Copyright © 2008 Black Brown Pop Template by Ipiet's Blogger Template