Jumaat, 6 Februari 2009

Wanita Penggoncang Dunia?


Bismillahirrahmanirrahim
Salam Sejahtera buat saudara seIslamku di luar sana...

Sekudus doa penuh harapan kusampaikan pada saudaraku di Gaza semoga mereka dikurniakan kesabaran yang banyak bagi mengharungi dugaan Illahi...


Okey, pada hari ini ana lebih berminat untuk membicarakan isu wanita... Ermmm...wanita, wanita dan wanita..Kalu kita rujuk pepatah yang selalu kita dengar..perempuan ni tangannye lembut tapi mampu menggoncang dunia... Err, betul ke? Memang betul... Kalau tengok sirah Rasullullah. Sumayyah misalnye... wanita Islam pertama yang syahid. Walaupun perempuan itu fitrahnya lembut. Tapi kekuatan akidah yang kental dan utuh mampu membuktikan perempuan juga boleh berjuang untuk menggapai redha di sisi PenciptaNya...

Jadi kita ni macam mana? Wanita yang macam mana yang kita nak jadi? Sekental akidah Sumayyah sudah mesti... Tapi setakat mana usaha kita?

Kalau kita tengok masyarakat kita sekarang. Kita seperti telah lupa dari mana kita datang dan ke mana kita kan kembali. Ke mana kita kan kembali, erk? Adakah soalan itu masih berlegar2 dalam benak seorang wanita? Soalan yang ana kira tidak perlu ditanya lagi... Bila cakap pasal mati, semua orang tahu yang kita akan mati.. tapi setakat mana persediaan kita?

Wanita tidak menutup aurat.... pakai skirt atas lutut...Kalau tutup pun masih ada yang menyanyi dan bergelek di atas pentas... Mungkin ada wanita di luar sana yang masih kurang jelas akan aurat yang sebenar kot? Aurat wanita ni seluruh tubuh kecuali tapak tangan dan muka bagi mazhab Syafie.. Wanita juga perlu pakai tudung. Tudung yang macam mana?



"...dan hendaklah mereka menutup kain tudung ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka..." (An-Nur:31)

Rasanya sudah jelas bukan. Pakai tudung kena tutup dada, bukan selempang. Jadi yang tak pakai tudung pakailah sebelum terlewat. Memanglah terlajak perahu boleh diundur. Tapi kalau dah terlajak dihisab di Mahsyar. Jangan kata nak undur. Nak pusing belakang pun belum tentu boleh. Sedarlah kita sebelum terlewat. Sesungguhnya Allah itu Maha Menerima Taubat. Ruang taubat sentiasa terbuka selagi nya kita tak sampai ke halkum. Jadi apa tunggu lagi?



Wanita solehah mampu menggoncang dunia biarpun zahirnya tidak sekuat mana...

Kita semua mendambakan syahid. Syahid akhirnya takkan dihisab. Terus dibawa ke syurga. Tapi kalau ini pun kita tak sanggup berubah. Adakah syurga itu tempat selayaknya bagi kita? Cuba bayangkan kita hampir ditikam oleh rejim zionis dengan pisau yang tajam. Mana yang kita kan pilih? Menjadi sehebat Bilal bin Rabah yang dengan tegar mengatakan "Esa, Esa, Esa." untuk menyelamatkan akidah, atau kita mengangkat tangan rela murtad untuk menyelamatkan nyawa?Bagi orang yang tidak menggambarkkan keadaan itu pasti akan mengatakan mereka akan menyelamatkan akidah. Tapi andai benar digambarkan, ana pun tak tahu apa yang bakal ana pilih. Jadi beringatlah saudara. Jangan biarkan nafsu kita menguasai kehidupan.Tetapi biarlah akal menundukkan nafsu kita. Sesungguhnya hidup ini hanya sementara. Tiada yang kekal melainkan Allah yang Menciptakan Langit dan Bumi.

Kita ini hak Allah dan kepadaNyalah kita kan kembali....



0 comments:

 

Pemberian Saya Untuk Awak... Copyright © 2008 Black Brown Pop Template by Ipiet's Blogger Template